Jak przebiega upadłość spółki? – upadłość spółki z o.o. krok po kroku
Wniosek o ogłoszenie upadłości
Przesłanką do ogłoszenia upadłości jest niewypłacalność spółki, czyli sytuacja, kiedy spółka utraciła zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych od co najmniej trzech miesięcy, albo przez co najmniej dwa lata zobowiązania spółki przekroczyły wartość jej majątku. Aby ogłosić upadłość, spółka musi mieć co najmniej dwóch wierzycieli. Upadłość spółki z o.o. bez majątku jest niemożliwa, ponieważ spółka musi posiadać środki na pokrycie kosztów postępowania. Wniosek o upadłości firmy może zgłosić sama spółka działająca przez zarząd, a także wierzyciel spółki, który uprawdopodobni swoją wierzytelność.
Ogłoszenie upadłości
Sąd, wydając postanowienie o ogłoszenie upadłości, wzywa wierzycieli spółki do zgłoszenia wierzytelności syndykowi w terminie trzydziestu dni, wyznacza sędziego – komisarza i jego zastępcę oraz syndyka.
Z dniem ogłoszenia upadłości majątek Spółki staje się masą upadłości. Tym samym upadłość spółki z o.o. bez majątku jest niemożliwa, ponieważ majątek należący do spółki w dniu ogłoszenia upadłości oraz nabyty przez upadłego w toku postępowania, ma służyć zaspokojeniu wierzycieli.
Upadłość spółki z o.o. – konsekwencje
Ogłoszenie upadłości powoduje utratę prawa zarządu mieniem wchodzącym do masy upadłości – dokonanie czynności rozporządzających (zbycie, obciążenie majątku) skutkuje ich nieważnością. Do zarządu majątkiem spółki uprawniony jest syndyk.
Postępowanie sądowe: Sąd zawiesza postępowanie sądowe z urzędu, jeżeli postępowanie dotyczy masy upadłości. Postępowanie zostanie podjęte w momencie zgłoszenia syndyka do sprawy.
Postępowania egzekucyjne: Egzekucja ulega zawieszeniu z mocy prawa z dniem ogłoszenia upadłości. Postępowanie umarza się po uprawomocnieniu się postanowienia o ogłoszeniu upadłości.
Właściwe postępowanie upadłościowe
W następnym kroku, syndyk ustala skład masy upadłości poprzez sporządzenie spisu inwentarza oraz spisu należności. W spisie inwentarza syndyk ujmuje prawa, ruchomości, nieruchomości oraz środki pieniężne zgromadzone w kasie i na rachunkach bankowych. Następnie spis inwentarza wraz z planem likwidacyjnym zostaje złożony sędziemu-komisarzowi. Plan likwidacyjny określa proponowane sposoby sprzedaży składników majątku upadłego, w szczególności sprzedaży przedsiębiorstwa, termin sprzedaży oraz ekonomiczne uzasadnienie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej.
Spis należności sporządza się na podstawie ksiąg upadłego oraz dokumentów bezspornych.
Upadłość spółki z o.o. a zobowiązania
Ustalenie wierzytelności następuje poprzez zgłoszenie jej syndykowi w wyznaczonym przez sąd terminie. Moment powstania zobowiązania finansowego spółki rzutuje na sposób zaspokojenia wierzycieli. Wyróżnia się wierzytelności upadłościowe (powstałe przed dniem ogłoszeniem upadłości) – umieszczone na liście wierzytelności oraz wierzytelności w stosunku do masy upadłości (powstałe po ogłoszeniu upadłości) – zaspokajane na bieżąco przez syndyka w miarę posiadania środków pieniężnych.
Upadłość spółki z o.o. a pracownicy
Nie wymagają zgłoszenia należności ze stosunku pracy. Należności z tego tytułu umieszcza się na liście wierzytelności z urzędu.
Po upływie terminu do zgłoszenia wierzytelności i sprawdzeniu zgłoszonych wierzytelności, syndyk niezwłocznie sporządza listę wierzytelności. Następnie przekazują ją sędziemu-komisarzowi celem zatwierdzenia.
Następnie syndyk przeprowadza likwidację masy upadłości przez sprzedaż z wolnej ręki lub w drodze przetargu lub aukcji przedsiębiorstwa spółki w całości lub jego zorganizowanych części, nieruchomości i ruchomości, wierzytelności oraz innych praw majątkowych wchodzących w skład masy upadłości. Syndyk jest obowiązany do podejmowania działań umożliwiających zakończenie likwidacji w ciągu sześciu sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia upadłości. Należy wskazać, że jest to termin instrukcyjny (zalecany) – w rzeczywistości czas likwidacji majątku jest znacznie dłuższy, w zależności od ilości i jakości posiadanego majątku – od kilku miesięcy do kilku lat.
Sumy uzyskane z likwidacji przedmiotów, na których było ustanowione zabezpieczenie rzeczowe (np. hipoteka, zastaw), przeznacza się na zaspokojenie wierzycieli, których wierzytelności były zabezpieczone na tych rzeczach lub prawach. Kwoty pozostałe po zaspokojeniu tych wierzytelności wchodzą do funduszów masy upadłości.
Fundusze masy upadłości obejmują sumy uzyskane z likwidacji masy upadłości oraz dochód uzyskany z prowadzenia przedsiębiorstwa spółki. W kolejnym kroku syndyk sporządza i składa sędziemu-komisarzowi plan podziału funduszów masy upadłości, który zostaje poddany zatwierdzeniu, a następnie wykonywany.
Upadłość spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
Zakończenie postępowania upadłościowego zostaje stwierdzone postanowieniem sądu.