background image

Upadłość Firm

Upadłość firmy a zaległe pensje

Magdalena Jabłońska

26.11.2023

3 min czytania

Upadłość firmy a zaległe pensje

Kondycja finansowa przedsiębiorstwa może w bezpośredni sposób oddziaływać na sytuację osób zatrudnionych w organizacji. Problemy finansowe przedsiębiorstwa mogą skutkować zaległościami w zakresie wypłaty pracownikom wynagrodzenia, ale mogą one dotyczyć także innych należności związanych z zatrudnieniem, np. nagród.

Upadłość przedsiębiorstwa może zostać ogłoszona przez Sąd, jeżeli w postępowaniu upadłościowym stwierdzi, że konkretny przedsiębiorca znalazł się w stanie niewypłacalności. Ogłoszenie upadłości niejednokrotnie wzbudza po stronie pracowników niepokój. Upadłość przedsiębiorstwa nie pozostaje bowiem bez znaczenia dla jego pracowników. Jakie wiec pracownicy mają możliwości oraz obowiązki w przypadku upadłości przedsiębiorstwa?

Sprawdź nasze usługi: Kancelaria Restrukturyzacyjna Wrocław

Czy upadłość przedsiębiorstwa oznacza utratę zaległego wynagrodzenia?

Upadłość przedsiębiorstwa nie powinna być stawiana na równi z pozbawieniem pracowników możliwości uzyskania zaległych środków  z tytułu wynagrodzenia za pracę.

Po ogłoszeniu upadłości pracownicy zyskują z mocy prawa uprawnienie do wejścia w rolę wierzyciela przedsiębiorstwa. Wierzytelności pracowników z mocy prawa zostają wpisane na listę wierzytelności upadłego przedsiębiorstwa. Nie jest w związku z tym konieczne dokonywanie przez pracowników jakiegokolwiek zgłoszenia istniejących zaległości wobec nich.

Upadłość przedsiębiorstwa a zaległy urlop

Możliwość dochodzenia wierzytelności pracowniczych od upadłego przedsiębiorstwa nie obejmuje  wyłącznie kwot wynikających z wynagrodzenia zasadniczego. Na liście wierzytelności ujęte zostaną także wszelkie świadczenia dodatkowe, do których m.in. zaliczyć należy wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych, premie czy dodatkowe świadczenia wynikające z regulaminu. Świadczeniem takim jest również ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy.

W związku z tym, jeżeli przedsiębiorstwo ogłosiło upadłość, a pracownik nie wykorzystał w okresie poprzedzającym przysługującego mu urlopu wypoczynkowego to jest on uprawniony do otrzymania ekwiwalentu w wysokości określanej na podstawie pozostałych dni wypoczynku do wykorzystania.

Q&A

Co się dzieje gdy firma ogłasza upadłość?

Sąd, wydając postanowienie o ogłoszenie upadłości, wzywa wierzycieli spółki do zgłoszenia wierzytelności syndykowi w terminie trzydziestu dni, wyznacza sędziego – komisarza i jego zastępcę oraz syndyka. Z dniem ogłoszenia upadłości majątek Spółki staje się masą upadłości. W ujęciu pracowniczym oznacza to wyłączenie ochrony stosunku pracy, w związku z tym możliwe jest m.in. zakończenie stosunku pracy łączącego pracownika z przedsiębiorstwem. 

Magdalena Jabłońska

Partner, adwokat , doradca restrukturyzacyjny

background image

Skontaktuj się z nami już dziś

Jesteśmy tutaj, aby pomóc w Twojej sytuacji kryzysowej

Baza wiedzy

Powiązane artykuły

Zobacz wszystko

Upadłość Firm

15 min czytania

Wyłączenie z masy upadłości - czym jest i jak złożyć wniosek?

W postępowaniu upadłościowym co do zasady wszystkie składniki majątku należące do dłużnika podlegają sprzedaży celem zaspokojenia wierzycieli. Ustawodawca przewidział jednak pewne wyjątki, dlatego w prawie restrukturyzacyjnym funkcjonuje termin wyłączenie z masy upadłości. Na jakiej podstawie zostaje przeprowadzone i których składników majątku dotyczy?

Czytaj więcej

Upadłość Firm

6 min czytania
Czytaj więcej

Upadłość Firm

5 min czytania
Czytaj więcej
background image

Kontakt

Skontaktuj się z nami

Sprawdź jak możemy pomóc Tobie i Twojej firmie

+48