Kondycja finansowa przedsiębiorstwa może w bezpośredni sposób oddziaływać na sytuację osób zatrudnionych w organizacji. Problemy finansowe przedsiębiorstwa mogą skutkować zaległościami w zakresie wypłaty pracownikom wynagrodzenia, ale mogą one dotyczyć także innych należności związanych z zatrudnieniem, np. nagród.
Upadłość przedsiębiorstwa może zostać ogłoszona przez Sąd, jeżeli w postępowaniu upadłościowym stwierdzi, że konkretny przedsiębiorca znalazł się w stanie niewypłacalności. Ogłoszenie upadłości niejednokrotnie wzbudza po stronie pracowników niepokój. Upadłość przedsiębiorstwa nie pozostaje bowiem bez znaczenia dla jego pracowników. Jakie wiec pracownicy mają możliwości oraz obowiązki w przypadku upadłości przedsiębiorstwa?
Sprawdź nasze usługi: Kancelaria Restrukturyzacyjna Wrocław
Czy upadłość przedsiębiorstwa oznacza utratę zaległego wynagrodzenia?
Upadłość przedsiębiorstwa nie powinna być stawiana na równi z pozbawieniem pracowników możliwości uzyskania zaległych środków z tytułu wynagrodzenia za pracę.
Po ogłoszeniu upadłości pracownicy zyskują z mocy prawa uprawnienie do wejścia w rolę wierzyciela przedsiębiorstwa. Wierzytelności pracowników z mocy prawa zostają wpisane na listę wierzytelności upadłego przedsiębiorstwa. Nie jest w związku z tym konieczne dokonywanie przez pracowników jakiegokolwiek zgłoszenia istniejących zaległości wobec nich.
Upadłość przedsiębiorstwa a zaległy urlop
Możliwość dochodzenia wierzytelności pracowniczych od upadłego przedsiębiorstwa nie obejmuje wyłącznie kwot wynikających z wynagrodzenia zasadniczego. Na liście wierzytelności ujęte zostaną także wszelkie świadczenia dodatkowe, do których m.in. zaliczyć należy wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych, premie czy dodatkowe świadczenia wynikające z regulaminu. Świadczeniem takim jest również ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy.
W związku z tym, jeżeli przedsiębiorstwo ogłosiło upadłość, a pracownik nie wykorzystał w okresie poprzedzającym przysługującego mu urlopu wypoczynkowego to jest on uprawniony do otrzymania ekwiwalentu w wysokości określanej na podstawie pozostałych dni wypoczynku do wykorzystania.
Q&A
Co się dzieje gdy firma ogłasza upadłość?
Sąd, wydając postanowienie o ogłoszenie upadłości, wzywa wierzycieli spółki do zgłoszenia wierzytelności syndykowi w terminie trzydziestu dni, wyznacza sędziego – komisarza i jego zastępcę oraz syndyka. Z dniem ogłoszenia upadłości majątek Spółki staje się masą upadłości. W ujęciu pracowniczym oznacza to wyłączenie ochrony stosunku pracy, w związku z tym możliwe jest m.in. zakończenie stosunku pracy łączącego pracownika z przedsiębiorstwem.
Magdalena Jabłońska
Partner, adwokat , doradca restrukturyzacyjny