background image

Restrukturyzacja

Jak wyczyścić historię w BIK Przedsiębiorcy?

Mateusz Jabłoński

18.02.2024

3 min czytania

Jak wyczyścić historię w BIK Przedsiębiorcy?

Finansowanie działalności gospodarczej stanowi istotny jej element, z tej też przyczyny zdecydowana większość przedsiębiorców dobrze zna podstawowe zasady działania Biura Informacji Kredytowych.

Pozytywny raport z tego zbioru danych stanowi podstawę do uzyskania kredytu, nic więc dziwnego w tym, że prowadząc biznes staramy się spłacać wszystkie zobowiązania w terminie. Niekiedy jednak spłata zgodnie z warunkami umownymi staje się niemożliwa - ślady po potencjalnych opóźnieniach pozostaną w BIK przez wiele lat. To z tej okoliczności powstały oferty firm zajmujących się “czyszczeniem historii w BIK”. Działania te jednak w zdecydowanej większości skazane są na porażkę.

Sprawdź nasze usługi: Kancelaria Restrukturyzacyjna Wrocław

Przypomnijmy, że Biuro Informacji Kredytowej oraz sposób jego funkcjonowania określone zostały w prawie bankowym. BIK stanowi zbiór danych, ich ujawnienie w nim nie zależy w żadnej mierze od woli osób zarządzających systemem. BIK jest jedynie administratorem danych, które aktualizuje przynajmniej raz w tygodniu.

Czyszczenie BIK dla przedsiębiorców - kiedy jest możliwe?

Przewidziane są tylko 3 sytuacje, kiedy można złożyć wniosek o usunięcie lub korektę danych w BIK:

  1. Kiedy chcemy odwołać zgodę na przetwarzanie informacji o kredycie już spłaconym (uwaga: w tym przypadku nie mogły występować żadne opóźnienia w spłacie!).
  2. Upłynął okres 5 lat od spłaty kredytu, na którym wystąpiły opóźnienia,
  3. Odnotowano nieprawdziwe lub nieaktualne dane kredytowe, które wymagają zmiany.

Sam wniosek o korektę lub usunięcie danych składany jest na piśmie z uzasadnieniem w instytucji finansowej, której te dane dotyczą. 

Jak widać, działaniem na korzyść przedsiębiorcy jest potencjalny monitoring swojego raportu BIK, aby w razie konieczności sprostować nieprawdziwe dane lub wnieść o wykreślenie spłaconych już zobowiązań, na których występowały opóźnienia. Tylko takie działania bowiem mogą realnie przynieść korzyść dla działalności gospodarczej. Wątpliwym jest jednak, aby przedsiębiorca potrzebował pomocy w tym zakresie.

Mateusz Jabłoński

Prezes Zarządu, adwokat, kwalifikowany doradca restrukturyzacyjny

background image

Skontaktuj się z nami już dziś

Jesteśmy tutaj, aby pomóc w Twojej sytuacji kryzysowej

Baza wiedzy

Powiązane artykuły

Zobacz wszystko

Restrukturyzacja

4 min czytania

Odpowiedzialność członków zarządu – szkice, bez wyprowadzania wzorów

W Bazie Wiedzy Zachodniej Izby Gospodarczej ukazał się kolejny artykuł autorstwa adwokata Mateusza Jabłońskiego, kwalifikowanego doradcy restrukturyzacyjnego. Tym razem poświęcony został odpowiedzialności członków zarządu za zobowiązania spółki.

Czytaj więcej

Restrukturyzacja

15 min czytania

Restrukturyzacja spółdzielni mieszkaniowej - postępowanie o zatwierdzenie układu krok po kroku

Problemy finansowe nie dotyczą wyłącznie przedsiębiorstw komercyjnych – coraz częściej z wyzwaniami płynności mierzą się również spółdzielnie mieszkaniowe. Rosnące koszty energii, opóźnienia w płatnościach od członków czy zadłużenie wobec kontrahentów mogą prowadzić do sytuacji zagrożenia niewypłacalnością. W takich warunkach postępowanie o zatwierdzenie układu staje się skutecznym instrumentem, który pozwala ochronić byt spółdzielni i interesy jej członków, a zarazem uniknąć upadłości.

Czytaj więcej

Restrukturyzacja

2 min czytania

Co po nieudanej restrukturyzacji? Polecamy artykuł Mateusza Jabłońskiego w ZIG

11 września w bazie wiedzy Zachodniej Izby Gospodarczej (ZIG) pojawił się kolejny artykuł adwokata i kwalifikowanego doradcy restrukturyzacyjnego Mateusza Jabłońskiego pt. „Co po nieudanej restrukturyzacji”.

Czytaj więcej
background image

Kontakt

Skontaktuj się z nami

Sprawdź jak możemy pomóc Tobie i Twojej firmie

+48