background image

Restrukturyzacja

Jak wyczyścić historię w BIK Przedsiębiorcy?

Mateusz Jabłoński

18.02.2024

3 min czytania

Jak wyczyścić historię w BIK Przedsiębiorcy?

Finansowanie działalności gospodarczej stanowi istotny jej element, z tej też przyczyny zdecydowana większość przedsiębiorców dobrze zna podstawowe zasady działania Biura Informacji Kredytowych.

Pozytywny raport z tego zbioru danych stanowi podstawę do uzyskania kredytu, nic więc dziwnego w tym, że prowadząc biznes staramy się spłacać wszystkie zobowiązania w terminie. Niekiedy jednak spłata zgodnie z warunkami umownymi staje się niemożliwa - ślady po potencjalnych opóźnieniach pozostaną w BIK przez wiele lat. To z tej okoliczności powstały oferty firm zajmujących się “czyszczeniem historii w BIK”. Działania te jednak w zdecydowanej większości skazane są na porażkę.

Sprawdź nasze usługi: Kancelaria Restrukturyzacyjna Wrocław

Przypomnijmy, że Biuro Informacji Kredytowej oraz sposób jego funkcjonowania określone zostały w prawie bankowym. BIK stanowi zbiór danych, ich ujawnienie w nim nie zależy w żadnej mierze od woli osób zarządzających systemem. BIK jest jedynie administratorem danych, które aktualizuje przynajmniej raz w tygodniu.

Czyszczenie BIK dla przedsiębiorców - kiedy jest możliwe?

Przewidziane są tylko 3 sytuacje, kiedy można złożyć wniosek o usunięcie lub korektę danych w BIK:

  1. Kiedy chcemy odwołać zgodę na przetwarzanie informacji o kredycie już spłaconym (uwaga: w tym przypadku nie mogły występować żadne opóźnienia w spłacie!).
  2. Upłynął okres 5 lat od spłaty kredytu, na którym wystąpiły opóźnienia,
  3. Odnotowano nieprawdziwe lub nieaktualne dane kredytowe, które wymagają zmiany.

Sam wniosek o korektę lub usunięcie danych składany jest na piśmie z uzasadnieniem w instytucji finansowej, której te dane dotyczą. 

Jak widać, działaniem na korzyść przedsiębiorcy jest potencjalny monitoring swojego raportu BIK, aby w razie konieczności sprostować nieprawdziwe dane lub wnieść o wykreślenie spłaconych już zobowiązań, na których występowały opóźnienia. Tylko takie działania bowiem mogą realnie przynieść korzyść dla działalności gospodarczej. Wątpliwym jest jednak, aby przedsiębiorca potrzebował pomocy w tym zakresie.

Mateusz Jabłoński

Prezes Zarządu, adwokat, kwalifikowany doradca restrukturyzacyjny

background image

Skontaktuj się z nami już dziś

Jesteśmy tutaj, aby pomóc w Twojej sytuacji kryzysowej

Baza wiedzy

Powiązane artykuły

Zobacz wszystko

Restrukturyzacja

16 min czytania

Zatwierdzenie układu – jakie ma skutki

Zatwierdzenie układu jest jednym z najistotniejszych etapów postępowania restrukturyzacyjnego. To moment, w którym sąd potwierdza, że układ zawarty między dłużnikiem a wierzycielami jest zgodny z prawem, możliwy do wykonania oraz nie prowadzi do pokrzywdzenia wierzycieli. W praktyce zatwierdzenie układu oznacza, że uzgodnione przez strony propozycje restrukturyzacyjne uzyskują moc obowiązującą wobec wszystkich wierzycieli objętych układem.

Czytaj więcej

Restrukturyzacja

5 min czytania

Kryzys w firmie a rola doradcy restrukturyzacyjnego - nowy artykuł Mateusza Jabłońskiego

Na portalu Zachodniej Izby Gospodarczej ukazał się artykuł autorstwa adwokata Mateusza Jabłońskiego, kwalifikowanego doradcy restrukturyzacyjnego, „Kryzys w przedsiębiorstwie a doradca restrukturyzacyjny ”, poświęcony roli doradcy restrukturyzacyjnego w zarządzaniu kryzysem przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Restrukturyzacja

20 min czytania

Postępowanie o zatwierdzenie układu – proces krok po kroku

Postępowanie o zatwierdzenie układu to jedno z podstawowych postępowań restrukturyzacyjnych uregulowanych w ustawie z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne. Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, postępowanie o zatwierdzenie układu stanowi jedną z czterech możliwych form restrukturyzacji, obok przyspieszonego postępowania układowego, postępowania układowego i postępowania sanacyjnego.

Czytaj więcej
background image

Kontakt

Skontaktuj się z nami

Sprawdź jak możemy pomóc Tobie i Twojej firmie

+48