background image

Restrukturyzacja

Spis wierzytelności w postępowaniu restrukturyzacyjnym - czym jest oraz co musi zawierać?

Milena Wełna-Misiek

15.01.2025

5 min czytania

Spis wierzytelności w postępowaniu restrukturyzacyjnym - czym jest oraz co musi zawierać?

Spis wierzytelności to kluczowy dokument w postępowaniu restrukturyzacyjnym, który ma na celu ustalenie jakie zobowiązania ciążą na Dłużniku oraz w jakim zakresie będą one objęte układem. Obejmuje on wierzytelności osobiste Dłużnika powstałe przed dniem otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego. W spisie wierzytelności umieszcza się wierzytelności objęte układem z mocy prawa oraz wierzytelności objęte układem za zgodą Wierzyciela.

Treść spisu wierzytelności musi odpowiadać wymogom wskazanym w art. 86 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne

Co musi zawierać spis wierzytelności?

Spis wierzytelności musi oddzielnie wskazywać wierzytelności objęte układem z mocy prawa oraz wierzytelności objęte układem za zgodą Wierzyciela. Powinien on zostać sporządzony w układzie tabelarycznym, a dla każdej wierzytelności w osobnych rubrykach określa się:

Liczbę porządkową

1. Dane Wierzyciela w tym:

2. Imię i nazwisko lub nazwę;

  • Numer PESEL lub KRS, a w przypadku braku tych danych, inne informacje pozwalające na jego jednoznaczną identyfikacje;
  • Firmę, pod którą działa Wierzyciel będący przedsiębiorcą;
  • Miejsce zamieszkania albo siedzibę, a także adres Wierzyciela;
  • Numer identyfikacji podatkowej, jeżeli Wierzyciel ma taki numer;

3. Sumę wierzytelności i sumę, według której będzie obliczany głos Wierzyciela w głosowaniu nad układem;

4. Informację o istnieniu i rodzaju zabezpieczenia wierzytelności;

5. Informację, czy wierzytelność jest uzależniona od warunku

6. Informację czy w stosunku do Wierzyciela nie zachodzą okoliczności wskazane a art.80 ust.3, art.109 ust. 1 lub art. 116 ustawy Prawo restrukturyzacyjne,

7. Dla wierzytelności, które są objęte układem za zgodą Wierzyciela, informację czy Wierzyciel wyraził zgodę na objęcie wierzytelności układem;

8. Uzasadnienie, wskazujące stan faktyczny, z którego wynika wierzytelność;

9. Sumę wszystkich wierzytelności umieszczonych w spisie wierzytelności, a jeżeli w spisie wierzytelności jest uwzględniony podział na grupy, również sumę wierzytelności dla każdej grupy.

Zgłoszenie wierzytelności w postępowaniu restrukturyzacyjnym.

W postępowaniu restrukturyzacyjnym w odróżnieniu od postępowania upadłościowego, Wierzyciele nie mają obowiązku samodzielnego zgłaszania swoich wierzytelności. Spis wierzytelności sporządza się na podstawie dokumentacji księgowej Dłużnika oraz posiadanej przez niego ewidencji zobowiązań. W przypadku postępowania o zatwierdzenie układu Nadzorca układu, czuwa nad sporządzeniem spisu i ostatecznie go weryfikuje. Wierzyciele mogą dostarczać dodatkowe informacje na temat wysokości przysługujących im wierzytelności, w szczególności w sytuacji, gdy pomiędzy kwotą zgłoszoną przed Dłużnika, a faktyczną kwotą wierzytelności pozostają rozbieżności. Informacje na temat wysokości wierzytelności można przekazać Nadzorcy w dogodny dla Wierzyciela sposób.

Procedura zatwierdzenia spisu wierzytelności

Procedura zatwierdzenia spisu wierzytelności uzależniona jest od typu prowadzonego postępowania. W postępowaniu o zatwierdzenie układu, spisu wierzytelności się nie zatwierdza. Wynika to z uproszczonego charakteru tego postępowania, w którym to główna rola przypada Dłużnikowi oraz Nadzorcy układu. W przyspieszonym postępowaniu układowym procedura zatwierdzania spisu wierzytelności przebiega w sposób bardziej sformalizowany.  Spis podlega zatwierdzeniu przez sędziego-komisarza na zgromadzeniu Wierzycieli. Natomiast w postępowaniu układowym oraz w postępowaniu sanacyjnym sędzia komisarz zatwierdza spis po upływie terminu na złożenie sprzeciwu, a w przypadku jego złożenia po uprawomocnieniu się postanowienia w przedmiocie sprzeciwu.

Zatwierdzenie listy wierzytelności - co dalej?

Po zatwierdzeniu listy wierzytelności, lub po sporządzeniu takiej listy w postępowaniu o zatwierdzenie układu, możliwe jest podjęcie kolejnych działań w procesie zmierzającym do zawarcia i realizacji układu. Spis wierzytelności stanowi podstawę do ustalenia kręgu Wierzycieli uprawnionych do głosowania nad układem oraz wagę głosu każdego z nich. Umożliwia to przeprowadzenie prawidłowego głosowania nad układem.

Spis wierzytelności w postępowaniu restrukturyzacyjnym a lista wierzytelności w postępowaniu upadłościowym

Lista wierzytelności w postępowaniu upadłościowym w przeciwieństwie do spisu wierzytelności w postępowaniu restrukturyzacyjnym sporządzana jest po dokonaniu przez Wierzycieli zgłoszeń wierzytelności. Ma ona jednak tożsame znaczenie w postępowaniu upadłościowym jak i w postępowaniu restrukturyzacyjnym, bowiem określa krąg Wierzycieli oraz kwoty wierzytelności jakie im przysługują.

Q&A

Gdzie znaleźć spis wierzytelności?

Spis wierzytelności znajduje się w aktach postępowania restrukturyzacyjnego, które prowadzone są w Krajowym Rejestrze Zadłużonych. Aby uzyskać dostęp do akt należy złożyć stosowny wniosek w systemie.

Co to jest spis wierzytelności?

Spis wierzytelności to dokument, który określa zobowiązania Dłużnika objęte postępowaniem restrukturyzacyjnym.

Czy trzeba zgłaszać wierzytelność w postępowaniu restrukturyzacyjnym?

Nie, wierzytelności są ustalane przed Dłużnika. Wierzyciel może zgłosić kwotę wierzytelności do nadzorcy lub zarządcy w celu dokładnego określenia kwoty przysługującej mu wierzytelności.

Kto sporządza listę wierzytelności?

Zgodnie z art. 84 ust. 1 prawa restrukturyzacyjnego spis wierzytelności sporządza nadzorca lub zarządca na podstawie dokumentów przygotowanych przez Dłużnika.

Jak zapoznać się z listą wierzytelności?

Lista wierzytelności dostępna jest w aktach sprawy postępowania, prowadzonych w systemie KRZ.

Jakie wierzytelności podlegają zgłoszeniu do masy upadłości?

Do masy upadłości zgłasza się wierzytelności pieniężne i niepieniężne, które powstały przed ogłoszeniem upadłości.

Co po ustaleniu listy wierzytelności?

Po ustaleniu listy wierzytelności w postępowaniu upadłościowym syndyk uzupełnia listę w miarę zgłaszania wierzytelności. Jeżeli zgłoszono wierzytelność po przekazaniu listy wierzytelności sędziemu komisarzowi, syndyk sporządza uzupełnienie listy obejmujące takie wierzytelności wraz z zaznaczeniem w jaki sposób będą zaspokajane. 
 

Milena Wełna-Misiek

Radca prawny

background image

Skontaktuj się z nami już dziś

Jesteśmy tutaj, aby pomóc w Twojej sytuacji kryzysowej

background image

Kontakt

Skontaktuj się z nami

Sprawdź jak możemy pomóc Tobie i Twojej firmie

+48